Handsydda kläder och välfärd

0kommentarer

Vi lever! Dagarna rullar på i ett himla tempo. I måndags tog jag med mig båda barnen och åkte hem till våra kompisar i Utby. Det blev en mysig dag och Leo fick busat av sig med sin bästa vän Lea. De är så otroligt fina tillsammans. När de ser varandra så stäcker båda ut sina händer så de kan hålla varandra i handen. Sedan är de inte så kärleksfulla längre utan brottas mest och snor varandras nappar. Det är väll så man leker man varandra i den åldern antar jag. Natta gav mig även en hel påse med handsydda kläder som Leas faster hade sytt till Lea. Så himla fina kläder. Kul att ingen annan kommer att ha något likadant.
 
Detta linnet älskar jag verkligen. Det var så himla fint på Lea i somras.
 
Ett annat gulligt set.
 
I tisdags var jag inne på Volvo och förlängde min föräldraledighet. Nu räknar de inte med mig förrens i januari 2015. Tänk vilket fantastiskt land vi lever i! Jag hör konstant folk som klagar över att man får ut för lite pengar från försäkringskassan, när man är hemma som föräldraledig. Jag tycker det är otroligt lyxigt att jag kan vara hemma i 1 - 1,5 år och uppfostra mina egna barn medan staten ger mig pengar varje månad för att jag ska kunna betala mina räkningar. Det handlar väll lite om vad man förväntar sig antar jag. Jag har aldrig förväntat mig att leva precis som innan jag gick hem som föräldraledig. Man får anpassa utgifterna efter inkomsterna. När jag bodde i Usa så var det inte ens säkert att man hade två veckors betald semester på ett år och de flesta mammor som arbetar där borta är ofta tvugna att vara tillbaka på jobbet en månad efter barnets ankomst. Att ha levt i en annan kultur under såpass lång tid har gett mig ett nytt perspektiv på mycket. Sverige är ett otroligt tryggt land att bilda familj i. Den här första tiden med mina barn hade jag förövrigt inte velat byta mot alla pengar i världen.
 
Mys med morfar i tisdags.
 
och mys med mamma.
 
 

Kommentera

Publiceras ej